Introit
Z žalmu 142: 4
Jsem na duchu skleslý, ale ty znáš moji stezku! Na cestě, jíž kráčím,
osidlo mi nastražili.
8 Vyveď mě ze
žaláře, abych vzdával chválu tvému jménu. Obstoupí mě spravedliví, ty se mě
zastaneš.
První čtení
Mt 10,1-19
Druhé čtení
Mt 10
6 jděte raději ke ztraceným ovcím z lidu izraelského.
16
Hle, já vás posílám jako ovce mezi vlky; buďte tedy obezřetní jako hadi a
bezelstní jako holubice.
Kázání
Tato dnešní pasáž je jedna z mnohých, která
ukazuje, že uvěřit v Krista vlastně znamená udělat si život složitější.
Aby víra měla smysl, aby docházela naplnění, je vyslán na cestu. V tom je
NZ jednoznačný. J dokonce požaduje na člověku celý život. Přinést jako oběť
vše, co je mé.
Zaslechne-li člověk JK, jakoby se znovu narodil.
Vstane a jde. A učí se. Jde, aby následoval, jde, aby svědčil o Kristu, jde,
aby také, bude-li to nutné, pro Krista trpěl. Nic z toho není pohodlné,
nic z toho není jednodušší, než život bez víry.
Život bez víry se v Bibli popisuje, jako
bloudění. Člověk bloudí, když nemá kam jít, když jeho život nemá žádné
zakotvení.
Učedník Kristův nebloudí. Je na tom lépe, než ten,
kdo bloudí.
J poučuje učedníky, co mají dělat, jak svědčit o
své víře. Mají uzdravovat, probouzet k životu, očišťovat. Napodobovat jej
samotného.
Dokonce to vypadá, že jsou sami vydáni na pospas
vlkům. Stejně jako je J vydán tomuto světu. Nejprve se zdá, že učedníci jsou
v roli pastýřů ztracených ovcí. Pak ale z dalšího výroku vyplývá, že
sami učedníci jsou v roli slabých ovcí. Pastýř zůstává jeden.
J ukazuje na tomto příkladě, v jaké je
situaci člověk, který chce svědčit o víře v tomto světě. Nemá nic, jen
svou bezbrannost, jen svou víru.
A taky podle toho s ním může být zacházeno.
Jako s Ježíšem.
Věřící člověk je tedy z hlediska tohoto
světa, na tom hůře, než nevěřící. Nemůže si „vesele“ bloudit se stádem, jíst,
pít, co hrdlo ráčí, jen tak si užívat ... a občas se stát třeba vlkem. To
zmatené, zatoulané stádo, nemusí být jen ovce. Z J slov vyplývá, že
zatoulané ovce, ke kterým jsou učedníci posláni, se mohou stát kdykoli vlky.
Zmatené, zatoulané stádo přece také křičelo:
„ukřižuj!“
A byli J-ovi učedníci, kteří jej v hodině
nejtěžší opustili. Člověk nikde nemá zaručeno, pojištěno, že už nikdy nebude
vlkem. Záleží na jeho volbě.
Postavení věřícího člověka není tedy ve světě
jednou pro vždy zajištěno. Navíc, J-ovi učedníci mají přísně zapovězeno soudit
druhé, takže toto podobenství asi nechce říci, že učedníci jsou jednou pro vždy
ti hodní a nevěřící jsou zlé draví vlci.
Kdyby tomu tak bylo, J by své učedníky vůbec
nenabádal k vycházení mezi tyto vlky. Učedníci musí ale počítat
s tím, že se setkají s velkým odporem. Od počátku byly skupiny, které
Kristovce nenáviděly a chtěly je vymazat z povrchu země. Mt popisuje konkrétní
dobu pronásledování. Vydávání soudům, bičování.
Věřící nesmí propadnout pýše a myslet si, že je
proti vlkům imunní. Kdyby byli proti zvlkovatění nějak magicky pojištěni,
nezazněl by totiž J příkaz: buďte tedy
obezřetní jako hadi a bezelstní jako holubice.
Učedníci jsou tedy vysláni s úkolem pastýřů, ale vybavením ovcí. Jde o to: nejen udržet
svou víru v tomto světě, ale také o ní svědčit, nenechat si ji pro sebe.
Jsme posláni jako ovce mezi vlky. Učedníci – tedy
ne jeden učedník, ale církev. Církev křesťanů má svědčit ve světě jako ovce
mezi vlky. Pověření církve a každého z nás je tedy být ovcí, nestát se vlkem. Být ovcí, která ví, že má svého pastýře,
JK.
Jako ovce máme jednat tak prozíravě, abychom
zůstali bezúhonní. Bezelstní vůči svodům tohoto světa, prozíraví vůči jeho
nástrahám.
Jak si představit tuto bezúhonnost a bezelstnost
dnes?
Určitě to neznamená, že si řeknu: lže kolem mě
hodně lidí, tak budu lhát taky. Vždyť z toho něco mají. Tato bezelstnost a
prozíravost není přetvářka a prolhanost. Být bezelstný znamená prostě udržet si
víru i proti všemu tvrzení, že to smysl nemá, protože vítězí právě ta
prolhanost. Být prozíravý znamená používat rozum, abychom odhalili, kde právě
začíná ta prolhanost. Prozíraví, abychom si víru udrželi. Abychom se nestali
vlky.
Naše víra se může osvědčit jedině, když ji budeme
žít s upřímností, a téměř prostomyslností.
Myslím na prosazování ve světě právě těch hodnot,
které nikdy nebyly příliš v módě: Dávat je víc, než brát. Kristovské
dělení chleba, nelpění na majetku, stávat se bližním druhému, zasazovat se o
spravedlnost, hledat BK. Tedy učit se milovat. Jinými slovy nezapomínat na Pána
Boha. Duchovní otcové starověku trefně vystihli, že člověk na rovině nejhlubší
vede zápas se sebou samým.
Sv. Theodoros Velký Asketa řekl:
Existují
tři základní vášně, skrze které všechny zbývající povstávají: láska k
smyslovému potěšení, láska k majetku a láska ke chvále. Hned za nimi je
následuje pět dalších zlých duchů, z nichž povstává velká spousta vášní a
všemožného zla. Ten, kdo tedy poráží tyto tři vůdce a vládce, zároveň poráží i
těch pět dalších, a tak vítězí nad všemi vášněmi.
Sv. Thalassios z Libye rekl:
Naprostá
bezvášnivost činí naše myšlenkové obrazy prostými vášně: dokonalé duchovní
poznání nás přenáší do přítomnosti toho, který je naprosto nepoznatelný.
Být bezelstnou holubicí, být ovcí, která má svého
pastýře, nestát se vlkem, to nás přenáší do přítomnosti Krista a Pána Boha.
Jako ovce mezi vlky vstupujeme do přítomnosti
Kristovy. A spolu s ním můžeme provokovat svět a pomáhat BK, aby rostlo.
To může být naše holubičí provokace tomuto vlčímu
světu
Amen.